Casemanager
Effectus-HR namens Gemeente Opsterland
Gorredijk, NL
2 dagen geleden
source : nationale vacaturebank

Heb jij ervaring binnen de overheid en kennis van milieu en de Omgevingswet? Haal jij plezier uit het aanbieden van de beste oplossingen voor bedrijven en inwoners?

Gaat jouw hart sneller kloppen bij het uitbrengen van gevraagd en ongevraagd advies? En wil jij dé schakel zijn waardoor we bezwaarprocedures voorblijven, op het vlak van omgevingsvergunningen en milieu?

Dan gaat je hart ongetwijfeld sneller kloppen bij het horen van de rol van Casemanager Omgevingsvergunning en Milieu binnen onze organisatie!

Het is maandagochtend. Je hebt een e-mail ontvangen van een inwoner van de Gemeente, die zich zorgen maakt over de uitbreidingsplannen van een nabijgelegen veehouderij.

Je neemt contact op met de inwoner en maakt een afspraak om de zorgen te bespreken. De inwoner waardeert jouw initiatief.

Je hebt de uitbreiding van het bedrijf getoetst aan de hand van de geldende wet- en regelgeving en neemt de inwoner hierin mee, waardoor je begrip verwacht te kweken.

Door tijdig het gesprek met de inwoner aan te gaan en de juiste onderbouwing te geven, kun je alvast de grootste zorgen wegnemen.

Als je later in de week bij de inwoner aan tafel zit, geeft deze aan dat de veehouder op dit moment meer dieren heeft dan is toegestaan volgens de huidige vergunning.

De inwoner vraagt zich af of dit zomaar mag. Tevens maakt hij zich zorgen over de gevolgen voor het milieu en de gezondheid.

De laatstgenoemde zorgen kun je weerleggen met de geldende wet- en regelgeving, maar het overschrijden van de aantallen is inderdaad een overtreding van de vergunning.

Je spreekt met de inwoner af dat je actie zal ondernemen. De inwoner bedankt je voor het gesprek en je besluit meteen even bij de veehouder langs te gaan.

Aangekomen bij de veehouderij constateer je dat er inderdaad meer dieren aanwezig zijn dan toegestaan, maar het zijn er zeker niet zoveel als er in de uitbreidingsplannen zijn aangevraagd.

De eigenaar is aanwezig en je maakt hem duidelijk dat hij in overtreding is met zijn bestaande vergunning. Je geeft aan dat je voor hem gaat overleggen met een jurist, om te kijken of er een tussentijdse oplossing gezocht kan worden voor de huidige overschrijding van de aantallen.

Terug op kantoor neem je telefonisch contact op met de inwoner om je constateringen te delen en je geeft aan dat je een tussentijdse oplossing zoekt.

Vervolgens loop je bij jullie jurist langs en vraag je of hij tijd heeft om met je mee te denken over een mogelijke oplossing.

Voor je het weet is het alweer tijd voor het afdelingsoverleg. Snel check je nog even of je alle stukken bij je hebt, die jullie gaan bespreken.

Vandaag gaan jullie verder in gesprek over de wijzigingen die de Omgevingswet met zich meebrengt en de gevolgen die dit heeft voor de gemeente.

Wat heb je toch een uitdagende en veelzijdige baan!

Over de functie

  • Je vindt het leuk om generalistisch bezig te zijn. Samen met je collega’s ben je een spin in het web. Je denkt mee, draagt oplossingen aan en beoordeelt omgevingsvragen met het accent op milieu;
  • Je toont eigenaarschap in je werk en draagt verantwoordelijkheid voor het integrale proces van vergunningverlening en meldingen.
  • Je hebt een pro-actieve inbreng en interesse in het implementatieproces van de Omgevingswet;
  • Je overlegt met externe en interne partijen en pakt waar nodig een coördinerende rol;
  • Je vindt het leuk erop uit te gaan. Je gaat met partijen in gesprek op locatie, geeft voorlichting en staat naast de klant om oplossingen te bedenken en advies te geven;
  • Als casemanager coördineer je meldingen en aanvragen van een vergunning. Daarbij werk je samen met de aanvrager en ketenpartners, zoals de omgevingsdienst (FUMO) en de veiligheidsregio;
  • Jij wordt warm van het bewegen in ambtelijke en politieke processen en je wilt ervoor zorgen dat de overheidsbelangen behartigd worden;
  • Van nature pak jij de regisseursrol. Doordat jij weet hoe de Omgevingswet werkt kun jij blijven schakelen tussen wet- en regelgeving, de uitvoerbaarheid en vervolgens ook de handhaving.
  • Waar ga je werken?

    In 2012 hebben de gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland besloten om de krachten te bundelen. Deze samenwerking is gericht op een optimale dienstverlening aan haar ruim 80.

    000 inwoners, een efficiënt werkende ambtelijke organisatie, betere kwaliteit, verminderde kwetsbaarheid en een stevige positie in de regio.

    Deze samenwerking is inmiddels bekend onder de naam OWO. Hieronder vallen een drietal afdelingen, waaronder de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH), welke sinds 2015 gevestigd is in Gorredijk.

    Alle voorkomende vergunningen van de drie gemeenten worden behandeld door deze afdeling. OWO-VTH voert toezicht uit op de afgegeven vergunningen en controleert periodiek alle bedrijven in de gemeenten.

    Daarnaast controleren medewerkers overlastmeldingen en houden ze toezicht in de openbare ruimte. Bovendien adviseert de afdeling de drie gemeenten over het te voeren VTH-beleid en over de bedrijfsvoering van de Friese Omgevingsdienst.

    Het team signaleert knelpunten in de werkomgeving, waarmee de beleidmakers gevoed worden bij het maken van nieuw of aangepast beleid.

    Hoe ziet onze organisatie eruit en wat kan je bij ons vinden?

    Op ons mooie kantoor in Gorredijk bevindt zich de afdeling Vergunning, Toezicht en Handhaving. Hier werken we samen met ongeveer 50 collega’s.

    Het directe team waarin je komt te werken bestaat uit 14 deskundige en enthousiaste collega’s. Jij maakt onder andere deel uit van bouw, milieu en APV.

    Je komt terecht in een warm nest’, waar jij samen met 5 collega’s zal werken op een kamer. Deze collega’s beschikken niet alleen over veel inhoudelijke kennis, maar ook de over de nodige dosis humor.

    Wat vragen we van jou?

  • Heb jij een afgeronde HBO of WO opleiding? Bij voorkeur milieukunde, al dan niet met aanvullende opleidingen op het gebied van ecologie of omgevingsmanagement.
  • Heb jij ervaring met ambtelijke en politieke processen?
  • Ben jij creatief en heb je een dienstverlenende instelling?
  • Ben jij goed in het analyseren van problemen en weet jij je bevindingen en adviezen helder en overtuigend te presenteren?
  • Ben jij een echte netwerker, omgevingssensitief en weet jij om te gaan met tegengestelde belangen?
  • Ja? Reageer dan direct!

    Wat krijg je van ons?

  • De functie van casemanager is ingeschaald in schaal 9. Dit betekent een salaris van tussen de € 2.756 en € 4.048 bruto per maand op basis van 36 uur per week;
  • Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% van je brutosalaris. Jij kiest zelf wat je met dit budget doet. In dit budget is bijvoorbeeld vakantiegeld en de eindejaarsuitkering opgenomen.
  • Ook kun je extra verlof kopen en neem je deel aan de pensioenregeling bij het ABP;
  • Veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en het volgen van diverse cursussen en trainingen. Leren van en met elkaar staat bij ons voorop : samen gaan we voor het beste resultaat;
  • Een tijdelijke arbeidsovereenkomst voor de duur van 1 jaar. Als we een match zijn, zetten we dit om naar onbepaalde tijd;
  • We hebben flexibele werktijden! In overleg met je collega’s kun je privé en werk goed combineren.
  • Collega Petra vertelt

    Hoi, ik ben Petra. Als jij bij ons komt werken, word ik je directe collega. Ik zal je zo goed mogelijk wegwijs maken binnen onze gemeenten.

    Bij een kijk in mijn agenda zal je zien dat geen dag hetzelfde is, omdat ik verschillende projecten en taken oppak. Dit geldt voor jou straks ook.

    Ik lever een actieve bijdrage aan de verbeteringen binnen de drie gemeenten en de eigen afdeling, en ik draag zorg voor mijn eigen professionele ontwikkeling.

    Hopelijk jij ook, zodat wij klaar zijn voor de toekomst, ofwel de Ambtenaar 3.0!’’

    Solliciteren

    Gaat jouw hart sneller kloppen van deze vacature? Wacht dan niet te lang met solliciteren en grijp deze baan voordat een ander ermee vandoor gaat.

    Solliciteren is erg eenvoudig : in drie kleine stappen is het al gebeurd!

  • Klik op reageer direct’;
  • Vul je gegevens in en upload je cv;
  • Klik op verzenden.
  • Voor vragen over de functie en / of de procedure kun je contact opnemen met Herma van Zijl (Consultant bij Effectus-HR) op telefoonnummer 06-15518203.

    Tijdens de sollicitatieprocedure maken wij gebruik van DISC.

    Acquisitie

    Wij werken bewust én vol vertrouwen met Effectus-HR samen aan het invullen van deze vacature. Dat is de reden dat Effectus-HR exclusiviteit voor deze vacature heeft gekregen.

    Gezien hun vervullingsgraad van 93% zijn we ervan overtuigd dat zij ook voor deze vacature een meer dan geschikte kandidaat wordt gevonden.

    Acquisitie naar aanleiding van deze vacature is daarom niet nodig en ook niet gewenst.

    deze vacature melden
    checkmark

    Thank you for reporting this job!

    Your feedback will help us improve the quality of our services.

    Solliciteren
    Mijn E-mail
    Door op "Doorgaan" te klikken, betekent dit dat je neuvoo toestemming geeft om je gegevens te verwerken en je e-mails met vacatures te sturen, zoals beschreven in neuvoo's -Privacybeleid . Je kunt je toestemming altijd intrekken
    Doorgaan
    Aanvraagformulier